1. Місія публічних бібліотек в роботі
з інвалідами
“Лисенок
— сказал лисёнок лисёнку, — ты помни,
пожалуйста, что если тебе тяжело, плохо,
грустно, страшно, если ты устал — ты
просто протяни лапу. И я протяну тебе
свою, где бы ты ни был, даже если там —
другие звёзды или все ходят на головах.
Потому что печаль одного лисенка,
разделенная на двух лисят, — это ведь
совсем не страшно. А когда тебя держит
за лапу другая лапа — какая разница,
что там ещё есть в мире?”
И.
Фарбаржевич “Сказки маленького лисенка”
Серед нас живуть
люди, яких називають по-різному: інваліди,
неповносправні, особи з особливими
потребами, люди з обмеженими можливостями.
У Європі — це “люди з підвищеними
потребами" (відчули різницю?).
У світі їх налічується понад 650 мільйонів,
що становить приблизно 10-15% усього
населення. В Україні кількість інвалідів
за останні 20 років подвоїлася і зараз
складає близько 3 мільйонів (приблизно
6 відсотків від кількості всього
населення). Серед них з'явилася нова
категорія — учасники Антитерористичної
операції.
Що ми знаємо про цих людей? Спробуймо
заплющити очі і з півгодини робити
звичайні домашні справи, а потім
продовжувати однією рукою.
Або виключити
звук телевізора і намагатися зрозуміти,
про що йде мова на екрані, дістатися на
інвалідному візку в інший кінець міста…
Життя людини, яка отримує інвалідність,
докорінно змінюється, так само, як і
тих людей, хто таку особу оточує. Людям
з обмеженими можливостями складніше
знайти роботу, захистити свої права,
вирішити соціально-побутові проблеми,
поліпшити здоров'я.
Інвалідність
- це значне обмеження життєдіяльності,
що призводить до соціальної непристосованості
внаслідок порушення здібностей людини
до самообслуговування, пересування,
орієнтації, навчання, спілкуванню,
трудової діяльності. До цієї категорії
можуть потрапити всі групи населення:
діти, підлітки, молодь, люди середнього
та зрілого віку, літні, а також люди з
тимчасовою інвалідністю (через нещасний
випадок). При цьому більшість з них мають
такі ж глибокі інтереси і потреби, як і
люди без сенсорних чи інших фізичних
обмежень. За умови правильного навчання
і гарного технічного оснащення спосіб
їхнього життя може відповідати
загальноприйнятим стандартам. Якоюсь
мірою всі ці люди охоплені державною
системою соціального захисту. Певна
частина інвалідів веде досить активний
спосіб життя: вони навчаються, працюють,
спілкуються, займаються творчістю.
Але є й такі (на
жаль, їх більше), що обмежені в спілкуванні,
доступі до об'єктів інфраструктури -
ізольовані від суспільства. Дуже часто
вони залишаються віч-на-віч зі своїми
труднощами, замикаються у просторах
власного відокремленого для себе
середовища. Невирішеність цієї проблеми
породжує ряд серйозних соціально-економічних
наслідків. Серед них:
- трудова сегрегація, дестимуляція
трудової і соціальної активності
інвалідів, що негативно позначається
на зайнятості, освітньому та культурному
рівні, якості життя;
- висока соціальна залежність, вимушена
самоізоляція. Вона ускладнює проведення
заходів реабілітації інвалідів, зумовлює
зростання попиту на послуги в надомних
умовах;
- обмежений доступ до інформації.
Будь-яка ізоляція, якою б вона не була,
свідчить не тільки про дефіцит спілкування,
а й про дефіцит інформації, яку звичайна
людина, що не має обмежень у спілкуванні,
отримує з усіх доступних їй джерел -
телебачення, радіо, ресурсів бібліотек,
можливостей комп'ютера, живого
спілкування. За даними соціологічних
досліджень, про свої права та можливості
поінформовано всього 10 відсотків
інвалідів;
- соціальна роз'єднаність
інвалідів і не інвалідів, що зумовлює
необхідність
проведення відповідних роз'яснювальних,
освітньо-інформаційних кампаній.
Суспільство в більшості своїй не готове
сприймати людину з обмеженими можливостями
здоров'я неупереджено. Наприклад, за
даними опитувань, біля 80% здорових людей
не готові взяти шлюб з інвалідом [1].
Очевидна
потреба в розвитку структури, яка стала
б провідником і транслятором норм і
правил поведінки в цій галузі. І саме
бібліотеки володіють можливостями
стати центрами поширення інформаційної
та поведінкової культури, набуття якої
веде до розуміння і толерантності.
Таким
чином, місія публічних бібліотек
у
роботі з інвалідами полягає у сприянні
соціальній
інклюзії людей
з особливими потребами.
Інклюзія
- процес реального включення людей в
активне громадське життя, зміцнення
почуття приналежності до спільноти [1]
. Саме інклюзія веде до соціальної
інтеграції. На індивідуальному рівні
соціальна інклюзія передбачає наявність
трьох компонентів: включеність у групу,
включеність у діяльність і емоційний
контакт із соціумом. Певними характеристиками
має володіти і суспільство - бути
відкритим, приймаючим, тобто надавати
індивіду можливість включення.
Виділяють такі індикатори
соціальної інклюзії
- індикатори політичної підсистеми:
політична грамотність (знання законів,
прав і обов'язків); суспільно-політична
активність (участь у громадських та
політичних об'єднаннях, організаціях);
доступність соціальних благ і пільг,
можливість скористатися ними (у тому
числі, інформованість);
- індикатори економічної
підсистеми: матеріальне становище,
економічна грамотність; мотивація на
чесну працю; включеність в оплачувану
діяльність; відчуття свого економічного
становища як нормального;
- індикатори соціокультурної
підсистеми: професійна орієнтованість;
доступність здобуття освіти; додаткові
освітні можливості (підготовчі курси,
заняття за інтересами та ін.); участь у
культурно-дозвіллєвій діяльності
нарівні зі здоровими людьми (заходи,
заняття спортом, відвідування бібліотек,
театрів, музеїв, екскурсій тощо); рівень
культури (побутова культура, художня
культура, етнокультура, інформаційна
культура); почуття належності до певної
культурної групи;
- індикатори соціальної підсистеми:
наявність значущої групи (друзі);
сімейно-родинні зв'язки; широке коло
спілкування; відчуття групової
спільності;
- індикатори символічної підсистеми: позитивна ідентичність, висока самооцінка і високий рівень самоповаги, задоволеність; впевненість у завтрашньому дні (досягнення успіху, позитивне бачення свого майбутнього) [1].
- індикатори символічної підсистеми: позитивна ідентичність, висока самооцінка і високий рівень самоповаги, задоволеність; впевненість у завтрашньому дні (досягнення успіху, позитивне бачення свого майбутнього) [1].
Уважний аналіз індикаторів
показує, як багато можуть зробити
бібліотечні працівники для людей з
інвалідністю. У зв'язку з цим серед
науковців та серед бібліотечної спільноти
набула поширення парадигма
бібліотечно-інформаційного обслуговування
на основі інклюзії, яка передбачає
необхідність формування спеціального
комунікаційного бібліотечного середовища
для обслуговування усіх категорій
користувачів, зокрема, і з обмеженнями
у життєдіяльності.
Так,
бібліотекознавець Е. Сукіасян ще в 2007
р. наголошував: “Ми не можемо обмежуватися
лише тими читачами, які приходять до
нас самі. Публічна бібліотека повинна
обслуговувати інвалідів: сліпих і
слабкозорих, глухих і німих, осіб з
порушенням опорно-рухового апарату,
значну частину хворих з такими відхиленнями
у психіці, яких в нашій країні їх рідні
та близькі з дому просто не випускають!”
[2].
Основними
кроками практичної
реалізації цих завдань можуть
стати такі:
- організація підготовки
бібліотечних кадрів для роботи з
інвалідами різних категорій;
- встановлення партнерських зв'язків
з державними органами та громадськими
організаціями, які опікуються даною
категорією громадян;
- вивчення інформаційних
потреб особливих користувачів;
- організація зовнішнього доступу
до бібліотеки за допомогою спеціальних
архітектурних рішень: пандусів, поручнів,
спеціальних дверей, звукових сигналів
і т.д.;
- організація внутрішнього
комфортного простору бібліотеки, що
передбачає вільний доступ до фондів
бібліотеки, самостійний пошук інформації
за допомогою ДБА бібліотеки, отримання
інформації в доступних для інваліда
форматах і т. д.;
- придбання
спеціального та адаптація вже наявного
технічного обладнання, облаштування
спеціальних комп'ютеризованих робочих
місць користувачів;
- організація
формування фондів, заснована на усуненні
інформаційних бар'єрів між споживачем
інформації з обмеженнями життєдіяльності
та документом;
- організація
спеціальних бібліотечних послуг для
інвалідів різних категорій. Цей напрямок
має включати обслуговування в домашніх
умовах інвалідів, організація
автоматизованих робочих місць (АРМ) для
інвалідів різних категорій тощо;
- моніторинг та запровадження
передового досвіду організації
обслуговування особливих категорій
користувачів.
Далі читати у методичних рекомендаціях "РОБОТА БІБЛІОТЕК НА ДОПОМОГУ ЛЮДЯМ З
ОБМЕЖЕНИМИМОЖЛИВОСТЯМИ" ( Л. Мажара, ЗОУНБ)
Комментариев нет:
Отправить комментарий