понедельник, 11 декабря 2017 г.

Перспективи діяльності бібліотек Запорізької області в умовах реформи децентралізації

      Реформування адміністративно-територіального устрою в Україні триває. Питання децентралізації — процесу перерозподілу функцій, повноважень, майна від центрального управління на місця, розглядається на усіх рівнях влади.16 вересня 2015 року було схвалено Перспективний план формування територій громад Запорізької області, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України (Офіційний вісник України, 2015 р., № 75, ст. 2479; 2016 р., № 81, ст. 2695). Ним було передбачено створення 67 спроможних територіальних громад. 
Станом на 1 листопада створено 36 громад (http://www.zoda.gov.ua/images/article/original/000078/78797/atlas-2017-08w9-96.pdf)
      Запорізька область є лідером зі створення громад, стабільно тримає 3-5 місце в Україні. 
Динаміка створення громад 
2015 рік — 6 громад; 
2016 рік — 18 громад; 
2017 - 12 громад. 
   Зараз території громад займають більше 50% площі Запорізької області
На 1грудня 2017 року до складу ОТГ увійшли більше 150 населених пунктів, в яких працюють близько 200 бібліотечних закладів.
Позитивні зміни
Оскільки децентралізація передбачає передання від державних органів органам місцевого самоврядування значних повноважень та бюджетів для успішної реалізації цих повноважень, ми маємо деякі позитивні зміни у матеріально-технічній базі бібліотек області. Так, відкрито нову бібліотеку у Долинській ОТГ (Високогірненська с/б), переведено у найкращі приміщення декілька сільських бібліотек (Більмацького району), відремонтовано приміщення закладів ОТГ Пологівського, Оріхівського, Запорізького районів.
Загальні проблеми

Децентралізація створює нові виклики і ризики для публічних бібліотек, впливає як на їх внутрішню організацію, так і організацію надання бібліотечних послуг в умовах ОТГ.
На сьогодні не створено чіткої системи органів управління закладами культури. Законодавством у сфері культури не прописано повноваження об’єднання територіальних громад стосовно управління бібліотеками; не визначено правонаступності головної бібліотеки району як методичного, координаційного центру, центру підвищення кваліфікації, центру розподілу по всіх публічних бібліотеках району книг, які надходять централізовано за державними програмами (на період до завершення реформи); подекуди є нерозуміння ролі і місця бібліотеки в інформаційному забезпеченні розвитку громад, можлива фінансова неспроможність громади утримувати існуючу кількість закладів тощо.
На жаль, у структурі органів управління ОТГ не завжди є фахівці з бібліотечної справи. У результаті ми маємо не завжди коректні рішення - скорочення мережі бібліотечних закладів (заклади ліквідуються без попереднього погодження із Міністерством культури України), переведення працівників на роботу з неповною зайнятістю, деяке волюнтаристичне використання бюджетних коштів. Об'єднання бібліотек з іншими закладами (культури, спорту, молоді) частіше виявляє негативні результати.
В області публічні бібліотеки ОТГ мають різні моделі організації (Див. додаток 2). Так, Веселівська селищна територіальна громада увібрала в себе 7 населених пунктів району. До об’єднання у районі діяла ЦБС. Зараз 2 бібліотеки залишаються без організаційного та методичного центру. Така ж проблема у Якимівському районі. Проблеми комплектування, методичної допомоги ще не вирішені.
У Бердянському районі Берестівська ОТГ об'єднала 3 сільські бібліотеки. За рік існування громади бібліотеки не поповнювалися книгами. Існує загроза закриття бібліотечних закладів. Ще інші моделі організації бібліотек у Оріхівському, Пологівському, Запорізькому районах. Тут крім бібліотек ОТГ діють самостійні сільські бібліотеки.
Важливим є і питання розподілу майна та бібліотечних фондів. А у громадах, які утворились не на базі районів, публічні бібліотеки ОТГ не мають належної матеріальної бази та достатнього кадрового потенціалу. Існує диспропорція і у забезпеченні населення публічними бібліотеками. Рахуємо, що розрив між бібліотеками буде збільшено.
На жаль, звітування за 2016 рік було пов'язано зі значними складнощами: не всі бібліотеки підключені до мережі інтернет, виявилося під загрозою внесення публічними бібліотеками статистичних даних про роботу за рік до електронної системи моніторингу. Бердянський районний відділ культури не зміг забезпечити своєчасне подання звітних даних в цілому по району.
З метою аналізу, вивчення та популяризації досвіду бібліотек області, які працюють в умовах ОТГ, науково-методичним відділом ЗОУНБ було включено до порядку денного заняття школи бібліотечного менеджера на тему «Адміністративна реформа і бібліотеки: нові умови, нові рішення» питання про надання інноваційних бібліотечних послуг та їх роль у розвитку громади. Керівники бібліотечних закладів провели зустріч з представниками Запорізького офісу реформ, де розглядались питання організації необхідних послуг.
На 2018 рік планується семінар-практикум «Бібліотеки і громада: підтримати та долучитися» та заняття творчої лабораторії «Готовність до змін — ознака сучасної бібліотеки» для працівників сільських бібліотек на базі бібліотек Мелітопольського району. Працівники науково-методичного відділу здійснюють системний моніторинг ситуації в бібліотеках новоутворених громад. Для надання допомоги в організації обслуговування населення зроблені виїзди у головні бібліотеки Більмацького, Веселівського, Мелітопольського, Оріхівського, Пологівського районів. У подальшому питанню буде приділятися подвійна увага.
Висновки
На сьогодні зроблено лише перші кроки організації бібліотек в ОТГ, є багато питань правового характеру, питань внутрішньої організації технологічних процесів, кадрового забезпечення та структури бібліотек, формування та організації фондів. Крім того, потребує упорядкування мережа, подальше внесення змін до базової мережі.
З урахуванням складності зазначеної проблематики необхідно:
  • прийняти пакет документів, які урегулюють нормативну діяльність бібліотечних закладів ОТГ; розробити Положення, структуру та штатний розпис публічних бібліотек ОТГ;
  • розробити механізм переведення закладів із комунальної власності районів до комунальної власності ОТГ;
  • продумати та створити систему розподілу літератури, яку бібліотеки отримують за державними та регіональними програмами;
  • забезпечити бібліотеки ОТГ методичною допомогою. Для цього зобов'язати керівників ОТГ виділити працівника для координації та узгодження рішень з питань управління, як у головній бібліотеці, так і у відділі культури ОТГ.
Отже, такі дії допоможуть у формуванні позитивного ставлення громади до бібліотек та їх ефективного функціонування.

Комментариев нет:

Отправить комментарий