воскресенье, 29 ноября 2015 г.

Використання евристичних методів у бібліотечному менеджменті




Сучасний бібліотечний менеджмент використовує найширший спектр методів і форм ефективного управління. Серед них безсумнівний інтерес представляють евристичні методи, засновані на використанні творчого мислення, генерації нових ідей і досвіді особи, яка приймає рішення.
Термін «евристика» походить від грецького - «відшукую, відкриваю». Основою її є психологія, особливо той розділ, який отримав назву психології творчого мислення. В евристиці широко використовується метод Сократа - витягати приховану інформацію за допомогою майстерно навідних запитань.
Евристичні методи засновані на логіці, здоровому глузді та досвіді прийняття управлінського рішення, при яких виявляється нова суттєва інформація, при цьому проблема поділяється на кілька відносно простих підпроблем. Розробка управлінських рішень для нетипових, особливо творчих завдань, досить важке заняття. Зазвичай такі завдання вирішуються поступово шляхом обговорення, концентрації ідей і стимулювання мислення. Невипадково збори, засідання, планерки міцно увійшли в практику роботи керівників. Переважна більшість відкриттів і винаходів зроблено при колективному обговоренні, особливо це стосується нашого часу, коли розробкою нової ідеї займаються великі групи людей.
Потрібно визнати, що слабким місцем евристики є недостатня надійність, залежність від інтуїції та досвідченості менеджера, відсутність гарантій від вибору помилкового рішення. Тим не менш сьогодні налічується вже близько 200 перевірених досвідом рекомендацій.
Ось деякі, методи, які можливо використовувати  в управлінні бібліотеками:

  • метод «мозкового штурму»,
  • метод колективного пошуку ідей,
  • метод евристичних питань,
  • метод інверсії (виходити від протилежного),
  • метод емпатії (поставити себе в становище іншого),
  • метод Делфі,
  • метод «дерева рішення»,
  • SWOT-аналіз,
  • блокнот колективний та індивідуальний тощо.
Корисним та цікавим для бібліотечної практики виявився метод «шести капелюхів мислення», який може знайти широке застосування і в управлінні, і на інших ділянках бібліотечній діяльності. Він дозволяє розвинути гнучкість розуму, реактивність, відмінно допомагає прийняти рішення і більш точно співвідносити свій образ думок з поставленими цілями і завданнями. Особливо добре він підходить для оцінки незвичайних та інноваційних ідей, коли важливо врахувати будь-яку думку і розглянути ситуацію під різними площинами.
Переваги методу:
  • наочність, простота освоєння і застосування;
  • уміння бачити ситуацію і рішення з кількох точок зору;
  • дозволяє відсторонити своє ЕГО в мисленні.
Суть методу «шести капелюхів мислення»
Метод був розроблений англійським письменником, психологом і фахівцем в області творчого мислення Едвардом де Боно. В основі його знаходиться концепція паралельного (латерального) мислення.
У своїй книзі «Шість капелюхів мислення» де Боно описує прийоми, які допомагають структурувати як колективну, так і особисту розумову діяльність, зробити її більш продуктивною та зрозумілою. Як правило, те чи інше рішення народжується в зіткненні думок, у дискусії і полеміці. При такому підході перевага часто віддається аж ніяк не самому кращому з варіантів, а тому, який більш успішно просувався в полеміці. При паралельному мисленні (конструктивному по суті) різні підходи, думки та ідеї співіснують, а не протиставляються.
Шість капелюхів мислення, в процесі вирішення практичних завдань, допомагають впоратися з трьома головними складностями:
1. Емоції. Замість того щоб думати над рішенням, ми часто обмежуємося емоційною реакцією, яка зумовлює наші подальші дії.
2. Розгубленість. Не знаючи, що робити і з чого почати, ми відчуваємо невпевненість у своїх силах.
3. Плутанина. Коли ми намагаємося утримати в голові великий масив інформації, пов'язаний із завданням, прагнемо бути логічними, послідовними і конструктивними, стежимо за нашими партнерами та їх реакцією, ми можемо загубити логічну нитку події, прийти до метушливості та плутанини.
Метод “шості капелюхів мислення” допомагає подолати ці складності шляхом поділу процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений у вигляді метафоричного капелюха певного кольору.

Синій капелюх. Використовується на початку обговорень, для того щоб поставити завдання і вирішити, чого ми хочемо досягти в результаті. Це режим спостереження за самим процесом мислення та управління їм (формулювання цілей, підведення підсумків, обговорення користі та ефективності).
Червоний капелюх пов'язаний з емоціями, інтуїцією, почуттями і передчуттями. Тут не потрібно нічого доводити. На цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки. Люди діляться емоціями (страх, обурення, захоплення, радість і т.д.), що виникають при думці про те чи інше рішення або пропозицію. Тут також важливо бути чесним, як із самим собою, так і з оточуючими (якщо йде відкрите обговорення).
Під жовтим капелюхом ми намагаємося знайти достоїнства і переваги пропозиції, перспективи та можливі виграші, виявити приховані ресурси. І навіть якщо ідея чи рішення на перший погляд не обіцяють нічого доброго, важливо опрацювати саме оптимістичний бік і спробувати виявити приховані позитивні ресурси.
Чорний капелюх - це режим критики та оцінки, він вказує на недоліки і ризики. Тут можна говорити про усі застереження. Увімкніть режим пошуку підводних каменів і побудьте трохи песимістом.
Зелений капелюх - це режим творчості, креативності, генерації ідей, нестандартних підходів та альтернативних точок зору. Розглядайте всілякі варіації, модифікуйте вже існуючі і придивляйтеся до чужих напрацювань, не нехтуйте нестандартними і провокаційними підходами, шукайте будь-яку альтернативу.
У режимі білого капелюха ми зосереджені на тій інформації, якою володіємо або яка необхідна для прийняття рішення: тільки факти і цифри. «Одягаючи» білий капелюх, важливо зосередитись на можливо відсутній, додатковій інформації, і подумати про те, де її роздобути.
Ще про переваги методу:
  • захоплююча та емоційна робота,
  • можна використовувати на будь-якому рівні складності,
  • завдяки структуруванню мислення стає конструктивним та інноваційним,
  • використовується ефект рольової гри,
  • уникаємо конфліктів,
  • вчимося керувати своєю увагою.

Техніка використання методу «шести капелюхів мислення»
При колективній участі метод де Боно потребує обов'язкову наявність модератора, який керує процесом. Весь час, перебуваючи під синім капелюхом, модератор записує все сказане на папір і при завершенні підсумовує отримані результати. Спочатку ведучий коротко знайомить колектив із загальною концепцією «шести капелюхів мислення», далі позначає проблему або задачу. Наприклад: «Книжковий магазин запропонував співпрацю у галузі реклами нової літератури... Що робити?».
Сесія починається з того, що усі, хто бере в ній участь, разом «надягають капелюх» одного і того ж кольору і дивляться оцінюючим поглядом на ситуацію по черзі, у відповідному цьому капелюсі ракурсі. Порядок примірки капелюхів в принципі не грає величезної ролі, однак якась черговість все-таки необхідна. Спробуйте використовувати наступний варіант:
Почніть обговорення теми у білому капелюсі, тобто виберіть і розгляньте всі наявні факти, цифри, статистичні дані, запропоновані умови тощо. Після всі наявні дані обговоріть у негативному ключі, тобто в чорному капелюсі, і навіть якщо пропозиція вигідна, ложка дьогтю в бочці з медом, як правило, завжди є. Її й треба побачити. Далі знайдіть всі позитивні моменти у співпраці, надівши позитивний жовтий капелюх.
Розглянувши питання з усіх боків і зібравши достатньо інформації для подальшого аналізу, надягайте зелений, креативний капелюх. В набутій інформації спробуйте знайти щось нове, вийшовши за рамки існуючих пропозицій. Підсильте позитивні моменти, згладьте негативні. Нехай кожен учасник запропонує альтернативний шлях. Ідеї, що з'являються, знову аналізуються в жовтому та чорному капелюсі. Так, і не забувайте періодично давати учасникам випустити пар у червоному капелюсі (його надягають рідко і на досить невеликий час). Так, пробуючи надягати шість капелюхів мислення в різній послідовності, з часом ви зможете визначити найбільш відповідну черговість.
У завершенні ділової гри модератор підводить підсумок виконаної роботи. Йому важливо стежити за тим, щоб учасники не надягали одночасно кілька капелюхів. Таким чином, думки та ідеї не переплітаються і не заплутуються.
Можна використовувати цей метод і трохи по-іншому: нехай кожен учасник одягає капелюх певного кольору і грає свою роль. У цьому випадку краще розподіляти капелюхи таким чином, щоб вони не відповідали типажу людини.
Наприклад, нехай чорний капелюх надіне оптиміст, білий - той, хто постійно все критикує, червоний - по черзі надінуть всі, хто не звик проявляти емоції і поводиться завжди стримано, зелений не давайте приміряти головному креативщикові і т.д. Це дасть можливість усім учасникам розкрити свій потенціал.
Використання методу ефективно в роботі з дітьми, коли потрібно розговорити сором'язливого або навчити стриманості та впорядкуванню думок занадто активну дитину. Підліток, оцінюючи книгу або подію, буде вчитися висловлювати свою думку і прислухатися до чужої.
Бібліотекарі Запоріжжя апробували цей метод під час роботи обласної лабораторії професійної майстерності, яка проводилася на базі Кам'янсько-Дніпровської центральної районної бібліотеки. Метод "шість капелюхів мислення» використовувався при обговоренні виставкової роботи та організації бібліотечного простору ЦРБ. Коли черга дійшла до чорного капелюха, господарі помітно захвилювалися.
У 2015 році Запорізька обласна бібліотека вперше провела широкомасштабний комплексний захід «Бібліотечний ярмарок», в якому взяли участь партнери та друзі бібліотеки. Після обговорення його за методом «шості капелюхів мислення», організатори дійшли висновку: заходу - бути, але його потрібно обмежити у часі, не виносити на вулицю цінні книги, активніше провести попередню рекламну кампанію. Як виявилося, зауважень було багато, але з'явилися і свіжі ідеї: використовувати бібліотечний і прибібліотечний простір, створити біля бібліотеки пункт буккросінгу, зробити фонотеку з відповідними заходу мелодіями.
Використання методу “шести капелюхів мислення” резонно при будь-якій розумовій роботі, в будь-яких областях і на самих різних рівнях. Наприклад, в особистому плані, це може бути написання ділового листа, оцінка чого-небудь, вирішення проблеми виходу зі складної ситуації тощо.
До речі кажучи, багато міжнародних корпорацій, такі як British Airways, IBM, Pepsico, DuPont і багато інших, давно взяли на озброєння цей метод.


О. Тарлінська, завідуюча науково-методичним відділом Запорізької обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. М. Горького.





 

Комментариев нет:

Отправить комментарий